tisdag 23 maj 2017


Hur det är att läsa på komvux och kombinera övriga livet? Hur det är att lära sig svenska?
 
av Livia Civitelli
 
 
Jag är mycket fokus att lära mig svenska. Jag vet att det är mycket viktigt att kommunicera och att prata med varandra. Dessutom, jag vet att om jag vill ha ett bättre jobb, måste jag ha språkkunskaper. Men att lära mig svenska är inte det första jag måste göra varje dag, för att jag jobbar som forskare på universitetet och jag är gift med två barn.
För mig är det svårt och tröttsam att plugga och jobba, jag tror att jag alltid kan göra bättre för att jag har inte so mycket tid.
När jag har börjat att plugga svenska, var jag långsam, jag kunde inte fånga grammatiken, det tog tid att djupt in i språkets verkliga betydelse. Men nu känner jag mig mer hur svenska fungerar som ett språk, så det år roligt att plugga och läsa.
Jag har alltid prioriterat min familj, att vara med mina barn är viktigt. De behöver leka med oss och min dotter måste göra uppgifterna hemma. Dessutom, hon pluggar två språk (italienska och svenska) och behöver extra hjälp. Så, jag kan lära mig när jag har fri tid, till exempel när de tittar på tv eller när de sover. Det är krävande! I helgen har jag fri tid, men det är också när vi som familjen vill vara tillsammans. Barnen vill alltid göra något roligt eller gå ut, men jag försöker att ha tid för mig för att göra som jag behöver för svenskkurs.
I å sida tycker jag att det är inte lätt att plugga när jag har många olycka saker att göra. I andra sidan tror jag att det är mycket viktigt för mig att lära mig svenska för att jag bor i Sverige nu, men det är viktigt for mina barn så att de kan ge hjälp med språket i framtiden.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar