onsdag 21 juni 2017

Språk är kraft!

Hur mitt språk begränsar/möjliggör mig och mina mål.
Av: Irina Paltsikova

Ett språk tar en stor del i vardagslivet. Med språket kan vi kommunicera med samhäll. Det är jätteviktigt att ha möjlighet att få prata modersmål. Det är bekvämt att kunna fler språk. Via språket kan vi avslöja vilka vi är, visa våra känslor, påverka andra, utveckla tankar och skapa kontakt med andra. Man kаn använda språk på olika sätt: en resurs för att umgås, en resurs för att påverka, en resurs för att få resultat, en resurs för att få makt.

Språket får oss att förstå, sätta saker i sammanhang, ifrågasätta och fungera med andra människor. Att kunna kommunicera är en fundamental egenskap, den hjälper oss att förstå andra och göra oss förstådda, och kan därför skapa länkar och relationer mellan folk. Språket ger också makt eftersom det markerar vår sociala bakgrund. Att man signalerar vem man är och att man är stolt över sig själv och den grupp man tillhör är en stark identitetsmarkör. 
Vad är språk för mig?

Varje person behöver språket för att bygga upp sin livsvärld och för att leva sitt vardagsliv. Det gäller bl.a. att få vardagen att flyta så friktionsfritt som möjligt och inte förslösa energi och kraft i onödan. Språket är just ett sådant redskap som effektiviserar livet i vardagen bl.a. därför att det går så mycket fortare och blir mer tydligt och precist om jag utför handlingar med språket i stället för att göra själva handlingen. Om jag vill markera ovilja, kan jag givetvis kasta mig på golvet och sparka och skrika. Den handlingen är ganska tydlig i sitt uttryck men orsaken till oviljan är inte tydlig. Men jag kan också med språk utrycka samma innehåll med olika grader av styrka, nyanser och tillpassningar till olika sociala situationer och jag kan förklara varför jag känner ovilja. Alla handlingar jag gör, kan jag omvandla till språkliga handlingar. 

Vardagslivet underlättas förstås om problem löses utan att man tappar allt för mycket energi. Med språkets hjälp kan man pröva olika lösningsvägar och fatta beslut om hur man ska gå till väga för att bli av med problemet. Vardagslivet omfattar dock också andra arenor än dem som finns närvarande vid en viss tidpunkt. Att kunna planera för vad ska ske under morgondagen, vore svårt utan språk. Likaså att rapportera sådant som har skett.

I mitt liv är det så: mitt modersmål är ryska. Jag är född, uppvuxen, gick till skolan och studerade på universitet i Estland. Så estniska är mitt andra hemspråkspråk. Under resor använder jag mig av engelska. Nu bor jag i Sverige och lär mig svenska. Alla fyra språk hjälpar mig i olika perioder och i olika situation i mitt liv. Dessa fyra språk ger mig möjlighet att göra mitt liv bättre och gå till mina mål steg för steg.  Dessa fyra språk låter mig att känna mig som en del av dessa länder.
”Språk är makt i dess allra finaste form. Behärska ditt språk och ditt land öppnar sig. Behärska flera språk och en hel värld öppnar sig.” (http://www.corren.se/asikter/kronikor/spraket-ger-dig-makt-om4154763.aspx Christer Kusvik, 2016-05-28)

Genom språket kan jag också bli klar över vem jag är i förhållande till andra. Jag visar mig för andra genom mitt sätt att vara och samspela med andra. De andra visar mig hur de uppfattar det jag gör och det sätt som jag kommunicerar på. De andras speglingar av mig, blandas samman till en bild av mig själv och så växer det fram en självbild och i gynnsamma fall känslor av självaktning och självförtroende. Språket har en mycket stor betydelse i den process där ska jag bearbeta, tolka och förstå andras budskap om mig till mig. I denna bearbetning interfolieras deras budskap med budskap inne ifrån mig själv – hur känner jag.

Olika språk ger möjlighet att uttala och framföra information. Det är mojlighet att kommunicera. Ju fler språk vet man desto mer möjlighet i socialt liv har man. Jag tycker att man bör bevara eget modersmål. Man bör respektera och vara stolt över språket man kan. Språket hjälper att identifiera mig och min roll i livet. Med språket kan jag uppnå mina mål i livet. Med språket man kan ta bort alla gränser. Språk är kraft i mitt liv!







Källor:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar