fredag 20 oktober 2017

Nationella prov i svenska och engelska: uppsats


När du skriver din uppsats, eller håller ett tal, i svenska eller engelska, är det några saker du kan tänka på som kommer att göra din text och/eller ditt tal bättre.

En god struktur är A och O. Det får du bland annat genom att göra en mindmap, en tankekarta, av något slag. Hur den ser ut bestämmer du, bara du tar en stund och brainstormar över vad du kan ha med i din text innan du bestämmer vad du faktiskt vill ha med, och gör upp en ordningen för det. Se alltid till att tänk igenom vad som ska finnas med! En text utan en plan bakom är som en segelbåt utan vare sig segel eller motor, den flackar omkring lite hit och dit utan vare sig mening eller mål.

Innan du börjar skriva funderar du på vad hur inledning och avslutning ska se ut. Det är snyggt om de binds ihop på något sätt men inget måste. Det är däremot ett måste att du har tänkt igenom hur du börjar och slutar.

Tänk ditt arbete som ungefär tre lika stora delar. Inledning är således inte bara att berätta vad man ska prata om, och avslutningen inte heller bara ett "tack för mig". Försök att utveckla dem.

Inledningen ska väcka intresse i läsaren/åhöraren och de flesta knep för att nå dit är tillåtna. Tänk dig att det är en uppvärmning innan match - utan den kan du bryta både armar och ben om du går oförberedd in i en match. Det är en uppmjukning och förberedelse där du på ett intresseväckande sätt får åhörarna/läsarna att vilja höra mer. Retoriska knep som frågeställningar du själv svarar på, eller kanske påståenden som du kan prata omkring, eller att måla upp ett scenario - det finns många sätt. Bara din fantasi sätter gränser.

Avslutningen är stretchingen där du knyter ihop säcken, summerar och kanske lämnar åhörarna/läsarna med ytterligare frågor. Ett enkelt "det var allt jag hade" är ett snöpligt och abrupt slut. För inspiration titta gärna på tal från ted.com. Där finns både korta och långa tal, och när du sett några stycken kan du säkert också märka när de börjar runda av och därmed är inne på avslutningen - där kan du få tips. Och framförallt höra många intressanta talare!

När du nu kommit igång med din text är det ytterligare några saker att ha i åtanke, själva språket. Att börja meningar med "men" eller "och" är sällan nödvändigt då det är bindeord mellan meningar, använd dem som just det. Sätt ihop meningarna eller ta bort bindeordet så brukar meningen fungera alldeles utmärkt ändå.

Talspråkliga ord som tex "så" och "ju" kan du allt som oftast vara utan. Tar du bort dem ska du se att texten blir renare och mer "akademisk". Tänk också på särskrivningar och syftningsfel, där kan lätt missförstånd och knasigheter uppstå.

Dom är något du får i domstolen och ska icke förväxlas med "de" eller "dem". Det finns en mängd olika sätt att lära sig tänka kring detta för att få till det rätt men kort sagt kan man säga att när du pratar om något första gången använder du "de" och när du återkommer till samma personer/ting använder du "dem". Tex: De här tallrikarna, jag ställer dem här borta. Ett annat sätt är att tänka på engelskan, det är också en god hjälp som många använder sig av: them och they. "Them" motsvarar dem och "they" motsvarar "de". Du skulle sannolikt inte säga "them like icecrream" utan snarare "they like icecream". På svenska skulle det isf motsvara "de gillar glass". Eller tänk så här: prova att byta ut de/dem med jag eller mig. Om "jag" låter bäst - skriv "de". Om "mig" låter bäst - skriv "dem". Mig och dem hör ihop, om du minns bokstaven "m", minns du kanske det här knepet. Ett exempel: jag (inte mig, det skulle du inte säga) kommer ikväll = de kommer ikväll. Du gillar mig (inte jag) = du gillar dem. Nu har du flera knep att använda och du behöver aldrig mer göra fel på de eller dem. ;)

När du nu fixat upplägget och språket ska du också lägga till att ge läsaren pauser i din text/ditt tal, dvs styckesindelning. Det är ett sätt att ge läsaren paus att hinna smälta och ta in det du skriver/säger (i tal blir det såklart en konstpaus, inte en styckesindelning men kontentan är densamma) men också ett sätt att markera att det nu kommer något nytt. Din text/tal för in ytterligare argument eller aspekter och vändningar. Det gör din text mer lättläst och överskådlig och ditt tal hinner få fäste.

När du skriver nationella provet förväntas du också använda dig av källor (ur texthäftet du har fått, eller får vid provtillfället beroende på vilken kurs du går), alltså behöver du göra referat och/eller citat. Glöm inte det! Det kan vara avgörande för att få ett godkänt betyg. Känner du dig osäker på vad som gäller: läs på i kursboken eller titta på det dokument ni har fått av mig med instruktioner.

Innan du slutligen lämnar in, läs igenom en sista gång så att du inte har missat något, och ge dig sedan en klapp på axeln för en väl genomarbetat text.


/Carin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar