onsdag 16 augusti 2017

Tips inför start av kurs i matematik

Matematik är ett av de mest krävande ämnena i skolan för många elever. De flesta har en rädsla för ämnet och många bär på tanken att de kommer knappt klara av matematikkurser. Denna rädsla och felaktig tanke är delvis grundad i dålig erfarenhet av matematik i skolan och delvis i bristande kunskaper om räkneregler.
     Försämrat självförtroende och dålig motivation är oundvikliga resultat av sådan tanke. På vuxenutbildning med intensiv studietakt och kurser på 10 veckor istället för en termin blir situation ännu värre. Om man betraktar faktumet att många läser på vuxenutbildning efter flera års frånvaro från skolmiljö och därmed saknar studievanor och studieteknik så har man en stor utmaning framför sig.
     Pga. det har jag valt att idag samla upp några förslag på hur man kan effektivisera sin studietid och bekämpa, nej snarare bli av med rädslan för matematik helt och hållet. Dessa förslag är samlade i tre kategorier och speglar de tre etapper förknutna med att läsa en kurs på vuxenutbildningen.


Innan kursen:
Innan man ens väljer att gå på en kurs ska man undersöka kursinnehållet ordentligt. Oftast har det gått flera år sedan man läste någon kurs överhuvudtaget. Att fräscha upp sina förkunskaper och även läsa tidigare kurser som man redan har fått godkänd på kommer att underlätta studier en hel del.
Att besöka skolan och läraren är en annan sak man kan göra. En träff med läraren innan kursen kan vara belysande när det gäller studietakt, studietimmar, kursinnehållet och kurs medlen. Man kan oftast få schema, studiehandledningen och annat viktigt material i förväg att börja studera på. Man kan även göra ett diagnostikprov på skolan.
     Eftersom betyget oftast avgörs i stor sett på resultatet på själva nationella prov kan man ta en titta på gamla NP som finns på nätet och få en idé om kursinnehållet.

Under kursensgång:
Under själva kursensgång är det viktigt att man upprättar ett schema och följer den. Schemat ska inte bara handla om att studera dagar då man har sina lektioner utan ska omfatta hela studieperioden. Kom ihåg att ett bra schema innehåller även repetitionsmoment.
     Att studera i en grupp har sina fördelar. Det kan vara svårt att bilda en grupp när man går en intensiv kurs men inte omöjligt och enligt min erfarenhet så gör elever som arbetar i en grupp tydlig framgång och uppnår ett bra resultat.
     Ett återkommande klagomål man hör från elever under kurserna handlar om problemlösningsuppgifter. Många har svårt att tolka texterna och översätta den till matematiska begrepp. Det är ett svårt moment för såväl språkstarka som språksvaga elever. Här gäller det att man har bra förståelse av de grundläggande räkne principer och att man kan se ett problem från flera olika perspektiv. Oftast har en uppgift både ett algebraiskt perspektiv och ett geometriskt perspektiv. Kan man se både och så har man bra förutsättningar för att klara av uppgiften.
     ”Jag förstår inte!” – det hör man oftast från arga och frustrerade elever. Det är inget fel med det och sker oftast att man inte förstår samt att uttrycka sin frustration är bra för psykiska hälsan. Däremot leder den inte till något vidare steg; varken läraren eller eleven. För att en naturlig följdfråga blir ”Vad förstår du inte?”. Härmed vill jag poängtera att man ska precisera problemet eller med andra ord fokusera på att ställa frågor pekar på det man har svårt att förstå.

Efter Kursen:
Det kanske låter konstigt men det är lika viktigt att tänka på vad som händer efter kursen. Det viktigaste är inte att komma in i en utbildning utan att gå ur den med ett bra betyg.
Man ska alltid fråga om råd och tips om man kommer att fortsätta studera matematik på en fortsättningskurs. Ett bra tillfälle för det är betygssamtalet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar