Matematik är ett av de mest krävande ämnena i skolan för många
elever. De flesta har en rädsla för ämnet och många bär på tanken att de kommer
knappt klara av matematikkurser. Denna rädsla och felaktig tanke är delvis
grundad i dålig erfarenhet av matematik i skolan och delvis i bristande
kunskaper om räkneregler.
Försämrat självförtroende och dålig motivation är
oundvikliga resultat av sådan tanke. På vuxenutbildning med intensiv studietakt
och kurser på 10 veckor istället för en termin blir situation ännu värre. Om
man betraktar faktumet att många läser på vuxenutbildning efter flera års
frånvaro från skolmiljö och därmed saknar studievanor och studieteknik så har
man en stor utmaning framför sig.
Pga. det har jag valt att idag samla upp några förslag på
hur man kan effektivisera sin studietid och bekämpa, nej snarare bli av med
rädslan för matematik helt och hållet. Dessa förslag är samlade i tre
kategorier och speglar de tre etapper förknutna med att läsa en kurs på
vuxenutbildningen.
Innan man ens väljer att gå på en kurs ska man undersöka
kursinnehållet ordentligt. Oftast har det gått flera år sedan man läste någon
kurs överhuvudtaget. Att fräscha upp sina förkunskaper och även läsa tidigare
kurser som man redan har fått godkänd på kommer att underlätta studier en hel
del.
Att besöka skolan och läraren är en annan sak man kan göra.
En träff med läraren innan kursen kan vara belysande när det gäller studietakt,
studietimmar, kursinnehållet och kurs medlen. Man kan oftast få schema,
studiehandledningen och annat viktigt material i förväg att börja studera på.
Man kan även göra ett diagnostikprov på skolan.
Eftersom betyget oftast avgörs i stor sett på resultatet på
själva nationella prov kan man ta en titta på gamla NP som finns på nätet och
få en idé om kursinnehållet.
Under kursensgång:
Under själva kursensgång är det viktigt att man upprättar
ett schema och följer den. Schemat ska inte bara handla om att studera dagar då
man har sina lektioner utan ska omfatta hela studieperioden. Kom ihåg att ett
bra schema innehåller även repetitionsmoment.
Att studera i en grupp har sina fördelar. Det kan vara svårt
att bilda en grupp när man går en intensiv kurs men inte omöjligt och enligt
min erfarenhet så gör elever som arbetar i en grupp tydlig framgång och uppnår
ett bra resultat.
Ett återkommande klagomål man hör från elever under kurserna
handlar om problemlösningsuppgifter. Många har svårt att tolka texterna och
översätta den till matematiska begrepp. Det är ett svårt moment för såväl
språkstarka som språksvaga elever. Här gäller det att man har bra förståelse av
de grundläggande räkne principer och att man kan se ett problem från flera
olika perspektiv. Oftast har en uppgift både ett algebraiskt perspektiv och ett
geometriskt perspektiv. Kan man se både och så har man bra förutsättningar för
att klara av uppgiften.
”Jag förstår inte!” – det hör man oftast från arga och
frustrerade elever. Det är inget fel med det och sker oftast att man inte
förstår samt att uttrycka sin frustration är bra för psykiska hälsan. Däremot
leder den inte till något vidare steg; varken läraren eller eleven. För att en
naturlig följdfråga blir ”Vad förstår du inte?”. Härmed vill jag poängtera att
man ska precisera problemet eller med andra ord fokusera på att ställa frågor
pekar på det man har svårt att förstå.
Efter Kursen:
Det kanske låter konstigt men det är lika viktigt att tänka
på vad som händer efter kursen. Det viktigaste är inte att komma in i en
utbildning utan att gå ur den med ett bra betyg.
Man ska alltid fråga om råd och tips om man kommer att
fortsätta studera matematik på en fortsättningskurs. Ett bra tillfälle för det
är betygssamtalet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar